Venninne som tar mye Stilnoct og Sobril

Hei jeg har ei vennine på 56 år som jeg er bekymret for.hun tar veldig mye stilnoc å sobril. er helt desberat etter de pillene .er hun narkoman. er da mitt spørsmål.å kan det være livstruende hun har gått på det i mange år. men blir verre å verre å tar mer å mer.

Kvinne, 57 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er litt vanskelig for oss å svare ja eller nei på om hun er narkoman. Narkoman er dessuten et litt «ladet» og uklart begrep, så vi foretrekker å bruke avhengig eller rusavhengig.  Avhengighet er en diagnose.  Å sette diagnosen ”avhengighet” kan bare gjøres hvis tre eller flere av følgende kriterier har inntruffet samtidig i løpet av det foregående året:
Brukeren har
• sterk lyst eller følelse av tvang til å innta substansen
• problemer med å kontrollere substansinntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde
• fysiologisk abstinenstilstand når substansbruken har opphørt eller er redusert, som viser seg ved det karakteristiske abstinenssyndromet for stoffet, eller bruk av samme (eller et nært beslektet) stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer
• utviklet toleranse, slik at økte substansdoser er nødvendig for å oppnå den samme effekten som lavere doser tidligere ga (for eksempel alkohol- eller opioidavhengige personer som daglig kan innta doser som er store nok til å slå ut eller ta livet av brukere uten toleranseutvikling)
• føler økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser, som følge av bruk av ett eller flere psykoaktive stoffer, og mer og mer tid brukes på å skaffe eller innta stoffer eller komme seg etter bruken
• opprettholder substansbruken til tross for åpenbare tegn på skadelige konsekvenser, som leverskade etter betydelig alkoholkonsum, depressive perioder rett etter perioder med høyt inntak av psykoaktive stoffer, eller substansrelatert reduksjon av kognitivt funksjonsnivå, og man kan fastslå at brukeren var, eller kunne forventes å være, klar over skadens natur og omfang.
Ut i fra dette kan du kanskje få en indikasjon på om hun er avhengig eller ikke. Om hun bruker mye Stilnoct og Sobril, kan det tenkes at hun er avhengig av disse, da de er svært vanedannende ved bruk over tid. Å ta disse medisinene over tid er i seg selv ikke livstruende i forhold til skader på indre organer, men det kommer selvfølgelig litt an på hvilke mengder som konsumeres. Mer relevant er kanskje hvordan hennes bruk påvirker hennes og de rundt henne sin livskvalitet.
Vi forstår at du er bekymret for din venninne. Om du ikke allerede har gjort det, kan det være godt for deg å sette ord på dine bekymringer til henne, her finner du forslag til hvordan du gjennomfører en bekymringssamtale. Om hun ikke ønsker å gjøre noe med situasjonen sin, er det dessverre slik at hun selv må bestemme over sitt eget liv og gjøre sine egne valg.