Uføretrygdet – ønsker å slutte med Subutex

Har vært nå i lar i 8 år .ønsker å slutte med subutex . dosen min om dagen er 20 mg . Har funnet ut at det ikke er verdt å bruke subutex og derfor lyst å skrive meg ut av lar . Får masse smerter dårlig søvn ,er trøtt ,dårlig fordøyelse . Må spøre legen hver gang eg ska gjør noe som tar meir en en uke da eg henter subutexen på ukesnivå . er blitt en plage det og da eg sjelden får noe respons fra legen og ikke kan gjør ting eg ønsker . hva skal til for å slutte med subutex 20 mg dagelig i 8 år . Trenger jeg noe annet en perjode for å i det hele tatt greie å gjenomføre en avslutning av subutex gifta .

Mann, 52 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det siste spørsmålet først: Du kan kanskje trenge noe annet i en kortere periode når du skal gå helt av Subutex. Feks. noe tilsvarende en bruker i avrusning, til å sove på, til å bli litt roligere osv. Dette kan du tenke på når du kommer så langt. Det første du må gjøre er å lage en plan for nedtrapping. Dette må gjøre i samråd med noen som kan det (ev. noen som har gjort eller skal gøre det samme). DU kan rådføre deg med LAR.Nett, som er en brukerorganisasjon for LAR-pasienter.
Det går fint å trappe temmelig langt ned på Subutex uten innleggelse. Du kan trolig trappe deg ned til omtrent 4 mg (kanskje enda lengre også), uten å merke særlig til abstinenser. Det forutsetter at du bruker god tid. Dersom du går systematisk og langsomt til verks, kan dette gå!
Snakk med LAR-Nett. Snakk også med din LAR-kontakt og din fastlege om å lage en plan for hvordan du skal gå frem. Dersom du er misfornøyd med fastlegen din, kan du bytte fastlege.