Trening og subitex

Lurer på om en som bruker la oss si 8 MG subitex for dagen, om det har noen som helst negativ innvirkning på trening? Er en kroppsbygger som det siste året av en dum grunn har brukt subitex daglig, og føler nå at jeg ikke har den fremgangen jeg bør ha. Føler meg mindre markert og jeg hadde synlige blodårer som bare er forsvunnet. Kanskje fordi jeg skyter subitex?

Mann, 34 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi har forsøkt å finne entydige artikler om dette temaet, men uten å lyktes. Dette søket på buprenorhine and excercise var det nærmeste vi kom, du kan jo kikke der hva du finner.
Ut i fra det vi har lest, virker det ikke som om det finnes klare indikasjoner på at buprenorfin har så stor innvirkning på trening som du beskriver. Men vi ville egentlig anbefale deg å snakke med noen som kanskje har erfaring fra det selv. Ta feks. kontakt med ProLar-Nett, der det er mange som bruker buprenorfin. Det kan også hende AntiDoping Norge ved Dopinkontakten kan gi deg mer informasjon.
Dersom du ønsker å redusere eller slutte med Subutex, bør du lage en plan for nedtrapping over tid. Dette kan du ev. også drøfte med f.eks. Pro-LAR-Nett.