Subutex-avvenning

Jeg har 7 års fartstid på subutex. Helt clean på alt annet i alle årene og samtlige dager! Bruker også imovane og Lyrica .
Har lyst å slutte, men er deprimert(har vært deprimert i flere år) og helt alene her og tør ikke gi meg ut på det Noen råd…?

Mann, 64 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er flott at du har et ønske om å slutte med Subutex. Det er mulig å få til det, men da bør det helst gjøres i samråd med noen som kan gi deg støtte og hjelp underveis. Ikke minst dersom du allerede sliter med depresjon, vil det være viktig å ikke risikere at dette forverrer seg. Du kan ta kontakt med noen som har erfaring med nedtrapping fra Subutex. Det er en god del mennesker som har vært gjennom dette, og som kunne gi deg tips og råd. Enten kan du kontakte ProLar-Nett eller Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon (RIO) for mer informasjon. Vi vil anta ProLar-Nett er det beste da de jo jobber spesifikt med LAR.
Det er også viktig at du allierer deg med noen i helsevesenet som kan mye om nedtrapping. Det kan være din fastlege (om h*n har greie på dette, eller det kan være noen som jobber med avrusning, f.eks. Aker er et bra sted). Snakk med erfarne folk, lag en plan og bruk god tid på nedtrapping. På slutten av nedtrappingen, kan du gjerne være på en avrusningsstasjon, men det er viktig å ha dette avklart og planlagt før du står der og skal  gå helt av medisinene.
Dersom du opplever at livssituasjonen er vanskelig, kan det være lurt å be om å få snakke med noen om dette og finne en satalepartner du kan bruke før, under og etter nedtrapping. Dette er også noe du kan forberede før du begynner å gjøre noe med selve medisineringen.
Ta gjerne kontakt med oss om du har flere spørsmål.