Sobril

Hei
Jeg tar sobril 15 mg x2 om dagen. Har tatt sammenhengende i 2 måneder. Skal ha 1 uke pause nå. De siste 2 ukene har jeg tatt 1 1/2 i en dose. Altså rundt 23 mg da. Så da har dagsdosen som før var 30 men fordelt på 2 doser blitt til 1 dose daglig på 23. Gjør det noe om jeg gjør det slik? Totaldosen daglig blir jo mindre. Og når jeg nå skal ha 1 uke pause. Er det stor fare for abstinenser? Er det mer fare for abstinenser når jeg har tatt en større dose i en gang enn når jeg tok 15 mg to ganger spredt dagen?

Kvinne, 31 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
MERK: Vi er ikke helsepersonell, så vi kan bare gi deg generelle innspill basert på erfaring fra liknende henvendelser. Det vi sier om dette er ikke å anse som helsefaglige råd.
En slik reduksjon er ikke veldig stor, så det lenge du føler deg OK, er det ikke farlig. Om du tar ett inntak om dagen, heller enn to, kan det være økt risiko for abstinens da det jo er lengre tid mellom hvert inntak. Som sagt, det avgjørende her er hvordan du føler deg. Dersom du kutter Sobril helt ut etter daglig bruk i to mnd., vil du temmelig sikkert merke det i form av abstinenser. Hvor sterke de vil være, er veldig individuelt. Snakk gjerne med din lege om dette, og lag en plan dersom det blir vanskelig.