Slutte med Imovane

Hei! Har brukt Imovane 1/2-1 7,5mg tablett nesten daglig i over fem måneder. Kan jeg slutte med tablettene over natten? Blir abstinensene verre, men går kortere tid før de forsvinner helt dersom jeg slutter helt med en gang? Eller er det lurere å seponere over tid? Hvilke abstinenssymptomer kan jeg få, og hvor lenge vil de vare? Er motivert for å kaste tablettene og slutte helt, og ikke bruke tid på å trappe ned dosen.

Kvinne, 29 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi viser til chat om dine spørsmål. Her er litt mer info:
Kan jeg slutte med tablettene over natten? (Eller er det lurere å seponere over tid?) Ja, du kan slutte brått (det er ikke en veldig stor dose du har brukt), men det er vanligvis anbefalt å trappe ned før du skal slutte/seponere denne typen medisiner.
Hvilke abstinenssymptomer kan jeg få, og hvor lenge vil de vare? Dersom du slutter brått vil du få mer abstinenser, men de vil gå raskere over. Mulige abstinenssymptomer etter bruk av Imovane kan være
• Rastløshet
• Søvnløshet, mareritt, andre søvnforstyrrelser
• Økt angst, panikkangst
• Sosial angst
• Hallusinasjoner
• Depresjon
• Hodepine
• Smerter/stivhet (ledd, rygg, nakke, tenner, kjeve)
• Kribling og nummenhet i f.eks fingre, tær, føtter, ben, armer og hender
• Svakhetsfølelse
• Utmattelse, influensa-lignende symptomer
• Muskelrykninger, muskelreflekser, «tics», «eletriske sjokk».
• Tremor
• Svimmelhet, ørhet, dårlig balanse
Hva du vil oppleve og i hvilken grad, er vansligig å si – det er individuelt.
Du vil bli gradvis bedre, men bør nok regne med at det kan ta flere uker, for noen inntil måneder, før en er helt bra. Dette er også individuelt.