Hva vil det si å være ruset? Hvordan blir man og hvor lenge er man ruset etter at man ruser seg. For eksempel med fleinsopp, hvor lenge blir man ruset og hva vil det si å være ruset. Har man kontroll over kroppen når man er ruset?

Kvinne, 14 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Rus er en kjemisk prosess i hjernen. Rusfølelse er noe man kan få naturlig av for eksempel trening, mat, konserter osv., eller gjennom å innta  kjemiske stoffer(rusmidler) som endrer aktiviteten i visse hjerneområder. Disse stoffene gjør at man får en følelse av velvære/endret stemningsleie. Å være ruset er altså å være i denne tilstanden. Rusmidler har også ulike virkninger og bivirkninger, noen er en del av rusen andre kommer i ettertid.
Du spør også om man har kontroll over kroppen når man er ruset. Generelt kan man si at det er vanlig å få nedsatt kroppskontroll ved bruk av rusmidler. Eksempler på dette kan være dårligere koordinasjon, svekket hukommelse, svekket konsentrasjon og andre hjernefunksjoner. Når man er ruset blir man også mer impulsiv og evnen til å gjøre en kritisk vurdering avtar.
De ulike rusmidlene har forskjellig rus og det og er også veldig forskjellig hvor lenge rusen varer.
Spiss fleinsopp er én av mange arter sopper som inneholder det hallusinogene virkestoffet psilocybin. Det er vanskelig å finne trygg dosering når det gjelder spiss fleinsopp. Dette er først og fremst fordi mengden psilocybin  varierer fra sopp til sopp. Rusvirkningen varer normalt i 6-8 timer, avhengig av inntatt mengde. I noen tilfeller kan personer på fleinsopp miste lit kontroll på hva de driver med, og dette kan i verste fall føre til farlige situasjoner.
Vi vil anbefale deg å lese om virkninger og bivirkninger av hallusinogener på våre sider.