Bekymret for en venninne som bruker altfor mye kokain

Jeg er bekymret for en venninne som bruker altfor mye kokain og vet virkelig ikke hvordan jeg skal snakke med hu!!
Også lurer jeg og en venninne på hvilke rusmidler som egentlig er lovlige i Norge?

Kvinne, 19 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal snakke med noen om rusbruk, og det finnes heller ingen fasit. Vi har imidlertid laget en liste med generelle råd til en slik samtale. Vi vil anbefale deg å lese denne og ta en prat med venninen din. Du finner listen her. En god start kan være å fortelle venninnen din at du er bekymret for henne, og at du derfor ønsker å ta en prat. Kanskje dere kan gå en tur, lage mat eller gjøre noe annet sammen mens dere snakker. For mange føles det lettere.
Per dags dato er alkohol det eneste lovlige rusmiddelet i Norge.