Overdose på ecstasy

Hei. Jeg har tatt MDMA en gang for ca 1,5 mnd siden og da tok jeg ca 0.1mg. Jeg synes dette var ganske digg og ville prøve dette igjen, forrige helg. Jeg har ikke vekt selv men fikk beskjed av selger at dette var 0.123mg MDMA bare at dett var en ecstasy pille. Sånn som jeg forsto det så var denne pillen bare mdma. Det var en gul mitchubitsu. Jeg tok da denne pillen på fredags kvelden og etter ca 2 timer etter det kicka inn, begynte jeg å hyperventilere og var livredd. De 3 vennene mine som var der ble til 3 hvite A4 ark og jeg var helt borte, jeg kjente dem ikke igjen og hadde lagd min egen verden. Men kompisen min som var det og har gjort dette mange ganger prøvde å få meg tilbake til virkeligheten mange ganger fordi jeg var livredd for vennene mine. Dette varte helt til lørdagskvelden hvor rusen begynte å gå ut av meg. Jeg skjønt fort at dette var en stor overdose og at jeg hadde fått et panikkanfall fordi psyken min ikke tålte dette. Jeg fikk vite nå i ettertid at pillen var 0.22 og spørsmålene mine er da, hva kan de andre stoffene være i denne pillen hvis bare 0.123 er mdma? Og er det normalt å ha et stort sug etter mere ecstasy selvom det som skjedde var så skummelt? For alt jeg husker er bare at det var så digg.. og hvor lenge bør jeg vente med å ta mer mdma eller ecstasy? Jeg veier også ca 70kg hvis det har noe å si
Hilsen jente 17

Kvinne, 17 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er tydelig at du har hatt en en dårlig opplevelse og vi håper det går bedre med deg nå. Det er ikke unormalt å ha sansebedrag når man har tatt MDMA, da dette er et hallusinogen (i tillegg til stimulerende).  Det er heller ikke slik at man nødvendigvis vil reagere likt fra gang til gang. Effekten avhenger av hva som er i tabletten, hvor sterk den er, hvilken sinnsstemning du er i , hva slags omgivelser du befinner deg i og hvilke forventninger du har. Virkningen av det samme stoffet kan variere fra person til person og fra gang til gang. Du er ikke alene om å få panikkanfall ved bruk av MDMA. Mange rapporterer  om angst og følelse av trykk i brystet, spesielt ved store doser. En normal brukerdose ligger på omkring 50-150 mg. MDMA, så det er riktig at du har tatt en stor dose.
Du spør hva slags andre stoffer enn MDMA som kan ha vært i denne pillen.  Først og fremst er det ingen garanti for at selgeren snakket sant/visste om det var 0,123 mg. MDMA i utgangspunktet. Hvis du fant ut at pillen var på 0,22 mg. er det også mulig at dette var MDMA og at det var MDMA du reagerte dårlig på.  Vi vet imidlertid at det ikke alltid kun er MDMA i disse pillene. Hva som eventuelt har vært i din kan vi ikke si sikkert, men vi er kjent med at piller har inneholdt PMMA,  MDA og MDEA.
Du har nå en god og en dårlig opplevelse av MDMA. Du spør oss om det er normalt å ha et sug selv etter dette skjedde, og det er forståelig at du ønsker en slik god opplevelse du hadde første gangen om igjen. Det er imidlertid ingen garanti for at du ville fått en god opplevelse neste gang. Problemet er at om du får en god opplevelse blir lysten ofte sterkere på flere opplevelser, og om du får en dårlig opplevelse er det jo ikke noe artig.
Vi vil anbefale deg å lese mer om MDMA på våre sider før du avgjør om dette er en risiko du ønsker å ta.