Oppfølging – MDMA

God dag. Jeg vil gjerne følge opp spørsmålet mitt som ble besvart 12.03.17 https://rusinfo.no/2018/03/mdma-15/
Jeg setter stor pris på svar, det var svært nyttig, men jeg vil gjerne spørre om noe litt mer detaljert (etter mye leting på internett); påvirker/forstyrrer MDMA på noen måte nivåene av kortisol (ACTH), tyroksin (TSH), veksthormon (GH) eller testosteron? Ettersom jeg har forstått blir ADH-funksjonen påvirket (vasopressin), men omfanget er jeg fremdeles usikker på.
Takk.

Mann, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Takk for tilbakemelding. Vi setter pris på at du finner tjenesten nyttig.
Kortisol: Laboratorieundersøkelser av MDMAs akutte effekter på kortisolfrigivelse og nevrohormonnivåer hos MDMA-brukere har blitt vurdert i denne undersøkelsen. (request onsite to get full version/du kan be om hele artikkelen) Kroniske brukere viser økt kortisolutslipp i stressende situasjoner og miljøer, og svekkelser i utøvelsen av komplekse nevokognitive oppgaver. Se også denne studien (fra Swinburne University of Technology.)
Tyroksin: Her er nok kanskje denne studien mest interessant.
Så vidt vi erfarer, kan MDMA ha en negativ innvirkning (senke nivåene) av testosteron og veksthormon. Dette er fagområder Dopingkontakten/Anti-Doping Norge trolig er bedre skikket til å svare på enn oss, og vi vil derfor anbefale deg å kontakte dem. Se også dette søket på MDMA+testosteron+veksthormon på Google Scholar.