Nedtrapping av Sobril

Hei. Fikk en depresjon i begynnelsen av januar. Begynte på antidepresiva og fikk Sobril for å dempe angst og uro. Dette fikk jeg av en psykiater. I begynnelsen kunne jeg bruke 15 mg x 3-4 pr dag. Etter ett par uker gikk jeg ned til 15 mg x 2 og synes dette hjalp meg mye. Var hos fastlegen for 1 1/2 uke siden. Da påstår han at jeg har blitt avhengig fordi jeg får veldig angst når jeg ikke tar Sobril. Han satte meg på en nedtrappingsplan som jeg nå følger. Er i gang med uke 2, hvor jeg nå skal ta 27,5 mg fordelt på 3 doser pr dag. Skal bruke 9 uker på nedtrappingen. Har veldig mye angst nå og er fortvilet over at jeg har blitt avhengig og er redd for at jeg ikke skal greie å komme meg gjennom dette. Lurer på om dere kan skrive litt om seponeringssymptomer og hva man kan gjøre for å dempe ubehaget.

Kvinne, 54 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er dessverre svært mange som ikke vet nok om hvor vanedannende medikamenter som Sobril kan være, og mange leger informerer ikke tilstrekkelig om dette til sine pasienter før de utskriver medisinen. Det er derfor bra at du har en lege som tar din situasjon på alvor og som hjelper deg å seponere.
Ved regelmessig daglig bruk av Sobril i mer enn 3 uker, vil man kunne oppleve avhengighet og/eller abstinenser ved fravær av medikamentet. Noen ganger er det nødvendig å stå på slike medikamenter over tid, og da er det viktig at det trappes ned og i et tempo som føles riktig, slik du forhåpentligvis gjør nå. Det kan være utfordrende å gå av Sobril, men om du samarbeider godt med legen og tar det i et tempo du kjenner er ok, så går nok det veldig bra. Det er jo også slik at du begynte på det for en grunn, og du har dessuten ikke stått veldig lenge på det, og det taler for at dette skal gå bra. Vi synes heller ikke at du skal være så streng med deg selv fordi du ble avhengig. Alle som tar Sobril eller lignende medisin over en tidsperiode, vil føle på seponeringssymptomer og abstinenser i større eller mindre grad.
Du lurer på om vi kan skrive litt om seponeringssymptomer. Seponeringssymptomer forekommer selv ved sakte nedtrapping, men nedtrappingen vil gjøre symptomene mildere enn ved brå slutt, noe som kan være helsefarlig. Mange opplever at symptomene er vanskeligst mot slutten av seponeringen.
Vanlige abstinensreaksjoner kan være:
• Angst, uro
• Søvnproblemer
• Muskelspenninger
• Svimmelhet
• Uvirkelighetsfølelse
• Skjelving
Som du ser, er noen av abstinenssymptomene lik de symptomene man har ved angst, så det kan være vanskelig å skille mellom hva som er reaksjoner på seponeringen og hva som er tilbakevending av angstsymptomer. Får du veldig mye angst eller andre plager i forbindelse med nedtrapping, bør du snakke med legen om det og se om det er noe du kan få hjelp til å håndtere, enten med andre ikke-vanedannende medikamenter eller annen støtte, som f.eks tilrettelegging på arbeidsplassen eller kontakt med psykolog. Det er viktig å huske at plagene vil være forbigående etter en viss tid. Vi ønsker deg lykke til!