Narkotika og cannabis

Hei jeg har noe spørsmåler som jeg trenger til en skole oppgave. Så jeg håper på å få svar på det.
1. Hva er narkotika?
2. Hva slags skadevirkninger har narkotika?
3. Hvilke holdninger har folk som driver med narkotika? og hvilke holdninger har folk som ikke driver med narkotika?
4. Har dere tips til forebyggende tiltak når det kommer til narkotika?
5. Hva er cannabis?
6. Hva slags skadevirkninger har cannabis?
7. Hvilke holdninger har folk som driver med cannabis? og hvilke holdninger har folk som ikke driver med cannabis?
8. Har dere tips til forebyggende tiltak når det kommer til cannabis?
Det er litt mye spørsmål å stille dere, men jeg lærer noe av det samtidig jeg skal ha en presentasjon foran klassen. Og da lærer de også noe av det.

Kvinne, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Som det vil fremgå av svaret vårt, rusgivende former for cannabis regnes som én av mange typer narkotika.
1. Hva er narkotika? Alle stoffene som står på narkotikalisten regnes som narkotika i henhold til Legemiddelloven.
2. Hva slags skadevirkninger har narkotika? Det varierer veldig etter hvilket stoff det er og hvor mye/ofte det brukes. Les mer om de ulike stoffene her.
3. Hvilke holdninger har folk som driver med narkotika? og hvilke holdninger har folk som ikke driver med narkotika? Vi vil ikke si at folk «som driver med narkotika» har én type holdninger og de som ikke «driver med narkotika» har andre holdninger. Vi kan i hvert fall ikke gi et generelt svar på dette spørsmålet. Vi vil nok tenke at ulike mennesker har ulike holdninger, enten de har brukt illegale stoffer eller ikke.Dette kan dere nok diskutere i klassen.
4. Har dere tips til forebyggende tiltak når det kommer til narkotika? Du finner mange interessante ting omdette på sidene til MOT.
5. Hva er cannabis? Cannabis er en plante i hampfamilien. Den kan brukes til mange forskjellige formål: til å lage tekstil av, lage diverse produkter. Noen varianter av cannabis kan også brukes til rus. Wikipedia har flere gode artikler om ulike typer cannabis.
6. Hva slags skadevirkninger har cannabis? Se punkt 2. over.
7. Hvilke holdninger har folk som driver med cannabis? og hvilke holdninger har folk som ikke driver med cannabis? Se punkt 3. over.
8. Har dere tips til forebyggende tiltak når det kommer til cannabis? Du finner mange interessante ting omdette på sidene til MOT.