Mistet det meste vil ikke miste mer

Hei
Har nylig blitt forlatt av samboer og er langt nede med et barn i bildet er dette i noe morsomt.
jeg har nå vert rusfri i 7 dager. men vil forsatt ha hjelp til å finne ut hvorfor jeg ruser meg i utgangspunktet. har ikke lyst til å sprekke! som jeg ofte gjør vis jeg utsettes for et traume.
har lyst til å søke hjelp men med di nye reglene i dag så er jeg livredd for å miste lappen har aldri kjørt i ruspåvirket tilstand! men i dag er det vanskelig å navigere de nye reglene. finnes det annonyme behandlings senterer? mister jeg lappen så mister jeg også jobben å alt jeg har igjen.
Mvh annonym 25 åring

Mann, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt at du er i en fortvilende situasjon. Og du virker veldig motivert for behandling og tilbakefallsforebygging. Når det gjelder ditt spørsmål om førerkort, så kommer det an på en del faktorer som hva du ruser deg på, hvor mye, hvor ofte, din tidligere rushistorikk, allmenntilstand osv. Dersom du bruker illegale stoffer, er grensen for å fylle helsekravene mer eller mindre på null bruk (det er nulltoleranse). Dersom du ber om hjelp i det offentlige, er det svært sannsynlig at du vil måtte dokmentere rusfrihet i 6 (eller 12) mnd. før du får lappen tilbake. Hvis det er alkohol du bruker, brukes det mer skjønn i vurderingen av helsekrav.
Du kunne begynne med å ta kontakt med steder som ikke er en del av det offentlige. De eneste som tilbyr anonym «behandling» er NA og AA (og muligens Selvhjelp Norge). Du kan også ta kontakt med Retretten i Oslo, hvor mange tidligere brukere går for å jobbe med tilbakefallsforebygging. Dersom du oppsøker disse stedene, vil det ikke ha noen betydning for ditt førerkort.