Hvordan få hjelp til å slutte med rus?

Har akkurat fått påvisst emfyseum pga tobakk å hasjrøyking.kuttet sigarettene men greier ikke thc.n alene !!dette er super problem.spist noen ganger men må bruke mye å koster for mye.jeg vil ha innleggelse hvordan gjør jeg dette????).Bruker også metadon xanor rohypnol og stilnoct innsovningsmiddel.

Mann, 38 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er bra du har klart å kutte ut noe, og selv ønsker å motta hjelp for resten. Det kan hende at det verste kneika ikke vil bli cannabis, men kombinasjonen av flere rusmidler, ikke minst fordi de andre tingene du nevner kan være ganske tøffe å gå av. Dette kommer selvsagt an på hvor mye du bruker av disse stoffene/medikamentene. Dersom du har brukt en del benzodiazepiner (xanor rohypnol og stilnoct) og metadon, vil du trenger nedtrapping/avrusning. Dette må du nesten få en vurdering på i forbindelse med at du skal be om hjelp. Vi forutsetter her at du skal slutte med metadon xanor rohypnol og stilnoct også, men dette er noe du kan vurdere selv. Det kommer jo helt an på situasjonen (om det er fra lege, gjennom LAR osv).
Det enkleste, og mest vanlige, er å gå til sin fastlege for å be om innleggelse. Du finner en oversikt over steder som er altuelle for deg på denne siden (Helsenorge.no).  Vær oppmerksom på at du har rett til å velge selv hvor du vil legges inn (så lenge det ikke er snakk om en akutt innleggelse). Dette kan du snakke med legen om (fritt behandlingsvalg). Du kan også snakke med Helse Norge sin telefon for Råd og veiledning på 800 HELSE (800 43 573).