Leder – slutte med sovemedisinen

Hei,
Jeg bruker fast 7,5 MG imovane for å sovne og 20mg valergan for å sove mer enn to timer. I tillegg bruker jeg situasjons basert tilsvarende 15mg sobril per dag mot angst. Dette bruker jeg ikke daglig, men kan ta opp til 75mg i visse situasjoner. Nå vil legen ta førerkortet fra meg. Det skjønner jeg pga loven.
Problemet er at jeg har brukt sobril i snart 20år og sovemedisin i 12 år.
Spørsmålet mitt er – hvor kan jeg få hjelp og hva bør jeg be legen min om når jeg møter ham? Jeg vil iallfall slutte med sovemedisinen.

Mann, 54 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Grunnen til at legen vil ta førerkortet, som du sier, er temmelig sikkert helsekravene til førerkort (med bakgrunn i Førerkortforskriften §§ 35-37 om helsekrav til førerkort). Hvis du ønsker å unngå å miste førerkortet, kan du diskutere med legen om dette er mulig dersom du får medisineringen ned til dosering som er godkjent. Rammene for godkjent / ikke godkjent skal legen ha oversikt over. Det står også oppført i forskriften.
Hvis du primært ønsker å slutte med Imovane og Vallergan, er det viktig å trappe ned. Nedtrapping er noe du kan lage en plan på i samråd med legen. Dette vil gå lettere dersom du har noe medisiner i form av Sobril. På generelt grunnlag er det viktig å bruke god tid, og å ta en ting av gangen, feks. begynne med Imovane (du sier du vil slutte med sovemedisin, og vi oppfatter det som at du med dette mener Imovane). Tenker du å trappe ned/slutte med Vallergan også, kan det gjøre etterhvert.
Det du bør be legen om, er en plan for nedtrapping av Imovane i første rekke. Deretter kan du trappe ned de andre medisnene også, men det er viktig å ikke gjøre dette for raskt.