Har jeg et alkoholproblem. Gravid.

Hei. Jeg er 21 uker gravid, snart 22 og jeg drikker ca 2-3 glass vin flere ganger i uka. 3 ganger i uken ca. En jordmor har sagt at litt vin i uken er greit at det er et hysteri mens noen andre sier det ikke er bra. Jeg føler jeg ikke klarer å holde meg unna! Og er redd for å snakke med jordmor.

Kvinne, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Før vi svarer: Vi er ikke helsepersonell, og derfor bør du anse våre innspill som generelle råd basert på kompetanse om rusmidler – de er ikke basert på helsepersonellkompetanse.
Har jeg et alkoholproblem?
Svaret på et slikt spørsmål er betinget av ganske mange faktorer. De fleste ville nok si at i seg selv er det å drikke 2-3 glass vin 3 ganger i uken ikke et alkoholproblem, men at det er i overkant. Og det kan fort utvikle seg til et problem. Men dette gjelder for vanlige situasjoner.
I og med at du er gravid, ser det veldig annerledes ut. Når vi tar det med i regnestykket, så er dette helt klart problematisk. Du utsetter fosteret for potensielt  skader. Ditt foster har ikke noen mulighet til å velge bort det du drikker. Når jordmor sier at «litt vin» er greit, mener h*n helt åpenbart ikke at det er greit å drikke opp mot ti glass vin i uka.
Dersom du ikke er i stand til å endre på dette selv, må du be om hjelp. Du sier du er redd for å snakke med jordmor. Det er helt normalt å føle at alkohol er en utfordring å snakke om. De fleste synes det er ubehagelig. Men det høres ut som den jordmoren er klar over at du tar deg et glass vin. H*n kan sikkert gi deg noen råd og veiledning. Og ofte er det slik at bare det å si fra om en utfordring, gjøre det lettere å forandre en vane.
Når det gjelder spørsmålet om alkoholproblem generelt, legger vi merke til at du sier «Jeg føler jeg ikke klarer å holde meg unna!». Dersom du egentlig synes du ikke burde drikke men du gjør det allikevel, da kan det være et tegn på at du har en utfordring med alkohol. Det er viktig at du gjør en endring på dette nå, slik at barnet ditt unngår å vokse opp med en forelder som drikker for mye.
Et tips til slutt: Du trenger ikke snakke med jordmor. Du kan ta spørsmålet ditt, og dette svaret, printe det ut og legge det i en konvolutt. Gi konvolutten til jordmor.
Lykke til videre med svangerskapet og livet som mamma!