Jeg strever mye med depresjon, og begynte derfor da å ruse meg

jeg strever mye med depresjon, og begynte derfor da å ruse meg.. jeg røyker/sniffer kanskje 4-5 ganger i mnd. jeg føler en ekstrem stor skyld følelse for foreldrene mine, de tolererer ikke over hodet at jeg driver med rus, men føler også at det er litt deres skyld pga at allerede i 15år aldren fikk jeg sosial angst som var ganske ille, men de tok den aldri alvorlig nokk så de tvang meg ut. det gjorde en veldig stor skade på meg og gjorde bare alt verre, og det førte til depresjon. ting utviklet seg i helt feil retning, fikk heller ikke noe hjelp fra noen og det igjen førte til selvmordstanker. jeg har prøvd å ta livet mitt 2 ganger: den første gangen prøvde jeg og drukne meg selv, men noe bare noe inne i meg fikk fullstendig panikk så mens jeg prøvde å ta livet mitt så fikk jeg bilder av familien min, hørte også mamma sin stemme og da klarte jeg ikke å måtte bare komme opp for å geipe etter luft, da jeg hadde holdt meg under i noen minutter. andre gangen jeg prøvde var veldig ille som jeg ikke vil snakke om… Men poenget er at jeg føler jeg er 0 når jeg engang ikke klarer å ta livet mitt, det er ganske frustrende og jeg blir gal av tanker vis jeg skal prøve for tredje gang og heller ikke få det til da… men jeg vil jo egentlig leve men samtidig ikke, føler liksom ikke jeg har noe å leve for når rusen og elendigheten har kommet inn i bildet. alt jeg vill er å ha et normalt liv.¨
jeg trenger råd og hjelp hvordan jeg kan takle hverdagen uten rus
hvordan slutte med rus? hjelp

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er ganske tøffe ting du forteller om. Vi kan fortelle om hvordan du kan slutte med rus, det har vi masse informasjon om. Men det som er vanskelig for personer som ruser seg, er ikke egentlig å slutte. Det som er vanskelig er å leve uten å ha lyst på å ruse seg. Og når du har det bra i rusfri tilstand, når du føler at du aller helst har lyst til å være rusfri, da klarer du å slutte helt med rus. Men for å komme dit, kan det ta en del tid, og det kan hende du trenger noen som kan hjelpe deg på vei. Sånn er det for alle; for ungdom og for voksne, alle trenger noen som kan støtte dem på veien mot det de vil oppnå. Idrettsfolk har trenere, artister har managere, de som skriver har redaktører, elever og studenter har lærere osv osv.
Alle uten unntak er avhengige av en slags form for veiledning. Sånn er det ofte å slutte med rus også. Det er ikke fordi det er umulig å slutte på egen hånd (mange gjør det), men de som slutter på egen hånd klarer det fordi de har noen rundt seg som bidrar og støtter og hjelper til på veien. I sånne situasjoner som du er i (og har vært en stund), er det kanskje bare én ting som hjelper, og det er å finne ut hvorfor du har det som du har det. Det er viktig å snakke med noen om det, noen du synes det kan være nyttig å snakke med.
Du sier ikke hva du ruser deg på, men du finner generelle tips til å slutte på denne siden. Se også Ung.no sine sider med oversikt over hjelpetiltak og tjenester.