Farligste narkotiske stoffer

Hei! Jeg lurte på om du kunne sette opp en liste for meg så jeg er klar over hva som er farligst av de forskjellige type narkotiske stoffene og hvorfor de er farlige. For eksempel at marihuana er det minst farlige fordi… og LSD er der nest minst farlige fordi…
håper du kan hjelpe meg takk!

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er nok ikke mulig å sette opp en helt konkret liste over dette, av ulike årsaker. For eksempel kan «farlig» bety en rekke ulike ting – mener du f.eks. farlig med tanke på akutte fysiske skadevirkninger? Farlig med tanke på langsiktige fysiske skadevirkninger? Farlig med tanke på psykisk helse? Farlig med tanke samfunnsbelastninger? Andre ting? I tillegg er det jo også slik at ulike personer vil reagere ulikt på ett og samme rusmiddel, og at det finnes mange måter å bruke et rusmiddel på. For eksempel kan et rusmiddel som anses som mindre farlig utøve større skade dersom det brukes på feil måte, enn hvis man bruker et mer farlig rusmiddel på en svært forsiktig måte. Som du sikkert forstår, er det en ganske komplisert situasjon, uten enkle svar.
Det har riktignok vært gjort forsøk på å rangere de ulike rusmidlene ut ifra deres skadepotensiale. F.eks. denne rapporten omhandler skadepotensiale både for individet og for pårørende/samfunn, og presenterer sine funn i ulike grafer. Denne kan nok være ganske nyttig å se på. Utover det har vi dessverre ikke anledning til å gjøre skoleoppgaver for deg, men vi anbefaler at du leser våre faktasider om rusmidler – der vil du finne informasjon om vanlige virkninger og bivirkninger, slik at du selv kan vurdere hvilke stoffer som bør kalles farligst, og hvorfor.