Cannabidol/hamp olje

Jeg har lest om virkning av lave doser CBD mot depresjon, angst og PTSD. Dette kan man få i seg feks igjennom hamp olje eller cannabidol fra marajuana. Dette er da en olje som ikke inneholder THC (eller en lav dose) og dermed ikke gir rus. Jeg regner med at dette er allikevel ulovlig i Norge. Jeg ville likt å kunne rådført meg med lege om bruk og motindikasjoner.

Kvinne, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det forskes stadig på ulike bruksområder for virkestoffer fra cannabisplanten (og syntetiske varianter) innen medisin (og ellers). På dette søket vil du finne flere forskningsprosjekter om emnet CBD mot depresjon, angst og PTSD.
Om CBD – juridisk status
Når det gjelder juridisk status på CBD, er det Legemiddelverket (LMV) som har hånd om det. LMV skriver blant annet:
For legemidler med cannabidiol (CBD) som inneholder under 1% tetrahydrocannabinol (THC) er det ikke nødvendig for legen å søke om forskrivningsrett.
Videre
Med hjemmel i forskrift om narkotika §5 første ledd gir Helsedirektoratet tillatelse til rekvirering av cannabidiolholdige legemidler uten markedsføringstillatelse med under 1% innhold av tetrahydrocannabinol for alle leger som har generell rett til å rekvirere legemidler i reseptgruppe A. Bruk av cannabidiolholdige legemidler uten markedsføringstillatelse forutsetter godkjenningsfritak fra Statens legemiddelverk.
Her kan du lese mer fra LMV:
Rådføre seg med legen (?)
Dersom du tenker du kan ha nytte av en slik medisin, kan du ta det opp med legen din. Vi vil anta at det sitter langt inne for en lege å skrive ut CBD, men det må man nesten spørre om for å finne ut av. Det burde jo være en smal sak å lufte/drøfte dette med legen din. Du bør allikevel være klar over at cannabis (illegale substanser generelt) er et litt ømtålig tema for legene, og det er noen ganger folk som brenner seg litt på å ta dette opp. Feks. kan legen tolke det slik (eller spørre/kartelegge) rundt bruk av cannabis. I noen tilfeller har det – for eksempel – ført til at en blir fratatt førerkortet (grunnet helsekrav). Det er best å unngå slike unødvendig situasjoner. Du kan ta kontakt med Normal (eller andre organisasjoner), som nok har en del erfaring med denne typen spørsmål. Spør dem hva de vil råde deg til å legge frem for legen. Her er mer info du kan ha nytte av.