Bipolar

Jeg har diagnosen bipolar og har vært innlagt på psykiatrisk sykehus en rekke ganger. Jeg har førerkort og fornyer dette på vanlig måte.
Til tider har jeg alt for høyt alkoholforbruk, noe som ofte kjennetegner bipolare.
Jeg har som en «krykke» brukt Antabus i perioder med fare for misbruk av alkohol.
Pga. de nye førerkortforskriftene er jeg skeptisk til å fornye resept på Antabus da jeg er redd dette innrapporteres til fylkeslege med de konsekvenser dette kan få.
Har jeg rett i at fastlege har rapporteringsplikt om dette?

Mann, 63 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Bruk av Antabus, eller spørsmål om å få det utskrevet, er ikke i seg selv grunn til å bli fratatt førerkortet. Derimot er bruk av alkohol som går utover trafikksikkerheten nok til at en ikke fyller kravene. Antabusbruk kan jo vurderes av legen å være en indikator på alkoholproblematikk. Hvis fastlegen din mener du har et alkoholproblem som er av en slik art at den går utover trafikksikkerheten, skal han eller hun skal rapportere dette til fylkeslegen. Så det kommer veldig an på hvorvidt fastlegen vurderer alkoholbruken din til å være av en slik art . Gjør den ikke det, skal det ikke meldes. Dersom legen din er litt real, og dere tar en prat, vil du helt sikkert kunne drøfte dette som en hypotetisk problemstilling. Leger er forskjellige.
Det kan hende legen vil kunne be om å se på verdiene dine (be om en blod- eller urinprøve). Men i mange tilfeller vil legen kunne se behovet for Antabus som et forebyggende tiltak. Det er trolig best for din del å fremstille behovet som forebygging i gitte situasjoner. Hvis en sier at «jeg er iblant redd for at det kan bli for mye», kan det hende legen selv foreslår Antabus.
Du kan lese mer om hvordan eventuelle prøver blir tatt på vår side om alkohol i urinprøver og blodprøver.
Vi vil også anbefale deg å lese Førerkortveilederen til helsekrav.