Begynt å injisere og trenger hjelp

Hei. Jeg har rusa meg i flere år på veldig mye diverse rusmidler men har ikke begynt å bruke nåla fast før nå nylig. Før jeg virkelig begynte å injisere hadde jeg kun fått andre til å sette skudd på meg et par ganger siden jeg selv ikke fikk til.
Jeg går også på NAV og har egentlig veldig god kontakt med ruskonsulenten min som vet om tilfellene hvor andre har satt de to skuddene for meg for ca et år siden. Jeg har derimot ikke enda klart å fortelle om at jeg nå selv har begynt å injisere og at det har blitt fast metode for visse rusmidler. Ingen andre enn meg vet det da jeg ikke har turt å si det til en eneste venn engang da flesteparten av venna mine ikke injiserer, og de venna av meg som injiserer vil jeg heller ikke si det til fordi jeg har lovet de å ikke begynne selv, så vil ikke skuffe de. Skulle de ikke bli skuffet derimot så er det jo heller ikke særlig bra da det fort fører meg nærmere dem og lenger vekk fra de andre kontaktene mine som ikke skyter. Det er jo heller ikke et ideelt scenario.
Jeg har ærlig talt ikke lyst til å slutte med hverken nåla eller å ruse meg i det hele tatt, men samtidig vet jeg hvor dette fører hen på rekordfart og jeg liker hvert fall å tro jeg innerst inne ikke vil holde på med dette i lengden. Jeg bare tør ikke å gi slipp.
Så jeg trenger å få prata med ruskonsulenten min om det, men det er EKSTREMT vanskelig. Jeg har prøvd, men hver gang jeg skal til å få ut de riktige orda så stopper det helt og jeg får ikke ut et eneste ord, så sier jeg noe annet i stede for å dekke over det jeg egentlig skulle, og MÅ si. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal gå fram med det her, og det sitter i tankene mine omtrent konstant og plager meg. Har blitt sendt på tvangsinnleggelse før i nesten et halvt år og da var ikke ting like ille som det er nå engang. Jeg vil IKKE inn på tvang engang, men er redd for at dette muligens er siste dråpen før jeg blir sendt inn igjen ettersom ruskonsulenten (selv uten å vite om rusutviklinga mi) lenge har prøvd å overtale meg til å legge meg inn igjen siden han allerede er veldig bekymra.
Så jeg er så utrolig redd for konsekvensene av å fortelle om det og faktisk muligens få noe hjelp. Jeg er ærlig talt mere redd for konsekvensene av å fortelle folk om skytinga enn konsekvensene som faktisk følger med det å injisere.
Hvordan gå frem med det her på så smertefri måte som overhodet mulig? Føler eneste måten jeg hadde klart det på er å sette meg en smell rett før jeg møter/ringer ruskonsulenten, men det hadde muligens ikke blitt så produktivt.

Kvinne, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Takk for ditt veldig åpenhjertige og sterke innlegg.
Du ser selv hvilken retning ting er i ferd med å ta, og det er ikke en retning du egentlig ønsker at livet ditt skal bevege seg. Samtidig er du ambivalent og redd for endring. Dette er normalt for de fleste som har et rusproblem. Det er en del av den veien de fleste må gå før målet nås. Som du sikkert er klar over, det er heller ikke alle som når målet om rusfrihet. Og jo lenger en venter, jo mindre blir sjansene. Om du skal legge deg inn eller ikke, er jo i utgangspunktet opp til deg, men slik vi oppfatter deg, er det en viss risiko for tvang. Uansett, skal du i behandling så er det ingen vits å være der om du ikke er åpen med de som jobber der. Det samme gjelder egentlig ruskonsulenten. Han kan ikke gi deg den hjelpen du trenger om han ike vet hvordan det ligger an.
Vi vet hvordan du kan formidle det til ruskonsulenten. Du kan printe ut spørsmål et som du har skrevet over her – uten å sensurere bort noe. Bare klipp det ut og lim inn i Woord, putt det i en konvolutt og gi det til ruskonsulenten.