avhengig av piller

hei. jeg heter [anonymisert, red.] og sliter med pille misbruk. mamma er tom og pappa er død. jeg bruker vanligvsi 10-12 pf hver dag og 2-4 tramdol før jeg legger meg. har vært uten piller nå i 2 dager og sliter veldig!! hva skal jeg gjøre

Mann, 15 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en ganske alvorlig situasjon, særlig tatt i betraktning din unge alder. Både Paralgin Forte og Tramadol kan være veldig avhengighetsskapende, og det er helt naturlig å oppleve abstinenser (fysisk ubehag) hvis du slutter brått etter bruk. Disse abstinensene er som regel forholdsvis kortvarige, så hvis du opplever ubehag, så gjelder det å holde ut litt til, før du gradvis vil føle deg bedre igjen.
Du beskriver en situasjon som er ganske bekymringsverdig – både med tanke på pillemisbruket, og din familiesituasjon. Vi vil anbefale at du snakker med noen som kan hjelpe deg med å få det bedre. Det finnes hjelp å få både for pillemisbruk, og for psykiske problemer for øvrig. Et naturlig sted å henvende deg vil være fastlegen din, som kan henvise deg til et egnet tilbud. Du kan også f.eks. snakke med helsesøster eller en lærer på skolen, en helsestasjon for ungdom, eller Alarmtelefonen 116 111. Se også denne oversikten over gode hjelpetjenester, samt våre sider om hjelp til å slutte med rusmidler.