Ansatt ROP-team

Jeg jobber som behandler i DPS. Har en pasient som undres på Ayahuasca-retreat i Sør-Amerika. Hvordan vil dere faglig sett vurdere dette opp mot rus og evt. helserisiko?

Mann, 26 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Ayahuasca er et naturlig rusmiddel som anses for å være relativt lite overdosefarlig, eller relativt lite skadelig rent fysiologisk. Mange vil riktignok oppleve magesmerter og kvalme i en viss tid etter inntak, men dette vil også være forbigående. Denne typen retreats holdes som regel av erfarne veiledere, som har god erfaring med hvilke mengder som skal inntas, samt hvordan man skal oppføre seg rundt en person som har inntatt Ayahuasca. Ayahuasca er heller ikke typisk vanedannende.
Men: Ayahuasca er et hallusinogen, og gir en kraftig psykoaktiv rusvirkning. Dette er noe som bør tas i betraktning, ettersom denne personen angivelig allerede har utfordringer tilknyttet rus og psykiatri (ettersom du er ansatt i ROP-team). Hallusinogener er uforutsigbare når det gjelder psyken; noen takler hallusinogener forholdsvis bra, og kan oppleve disse som et nyttig og verdifullt vendepunkt, og/eller en kilde til innsikt – mens andre derimot kan oppleve hallusinogener som en belastning for psyken. Folk er forskjellige, men generelt bør personer med psykiske plager utvise forsiktighet rundt bruk av denne typen stoffer. Generelt bør man ha et høy grad av psykisk stabilitet og modenhet før man evt. vurderer å innta Ayahuasca eller andre hallusinogener. Utover dette blir det vanskelig for oss (eller noen andre) å gi en faglig vurdering av hvorvidt han er skikket til å bruke Ayahuasca eller ikke, da dette simpelthen er noe man ikke vet før man vet.
Nå kjenner ikke vi bakgrunnen for at han ønsker seg til et Ayahuasca-retreat, men vi vil tilføye at et annet (seremonielt) hallusinogen, Iboga/Ibogain, noen ganger benyttes i behandling mot opiatavhengighet spesifikt, i større grad enn hva Ayahuasca gjør. Dette er riktignok kontroversielt, ikke fullstendig kartlagt hva gjelder skadevirkninger, og tilbys kun (lovlig) i en håndfull land. Rusvirkningen beskrives gjerne som enda mer intens (og særlig mer langvarig) enn Ayahuasca. Dermed blir det også en tilsvarende vanskelig vurdering mht. hans psykiatriske tilstand.