Hvor mye vodka (47%) må jeg drikke for å bli lett briset og full?

Hei, jeg er en jente på 15 år og veier omtrent 70kg. Jeg lurte på hvor mye vodka (med 47%) jeg må drikke for å bli lett briset og full?

Kvinne, 15 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vodka er svært sterkt og du risikerer å bli farlig full av det. Vi vil ikke råde deg til å drikke det. En drink på 4 cl er nok til å bli brisen. Vær klar over at en stor dose Vodka potensielt er dødelig. Har du bestemt deg for å drikke alkohol er det bedre å drikke noe med lavere alkoholprosent, da er det lettere å beregne underveis.
Dersom du velger å drikke Vodka, vær oppmerksom på at det tar inntil en halv time, noen ganger mer, fra inntak til virkningen kommer. Du kan bruke vår app Drikkevett for å regne ut promille.