Subutex abstinenser varighet/plager

Hei
Jeg er på Avrusning nå og tok siste dose med subutex (halvparten av 1mg) på tirsdag den 13. Jeg har trappet ned gradvis fra i fjor sommer og det har gått greit selv om det har blitt tøffere jo lengre ned jeg kommer. Nå er jeg på null og har vært det siden den 14februar. Jeg kjenner på kaldsvette, hetetokter, hjerte bank, skjelvinger, klamhet, løs mage, urolighet, klamhet, følelse av at huden koker/ bobler, pupillene lever sitt eget liv osv. Jeg holder ut for jeg vet det går over med tiden, men jeg lurer på hvor lang tid jeg vil ha disse plagene. Jeg er ganske sensitiv, men veldig positivt innstilt på at dette skal jeg klare. Jeg vet det er veldig individuelt og jeg har vært opp i en dose på 10mg, men trappet rolig ned somsagt fra i sommer. Jeg har prøvd å søke etter svar på nettet, men har ikke funnet noe relevant informasjon som jeg søker etter.
Jeg har gått på subutex i flere år. Jeg regner jo med litt ubehag pga det. Men hvor lenge? Jeg har bare fått to uker på avrusning.
Takker for hjelpen

Kvinne, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med at du har gått av medisiner! Det er imponerende å høre. Du bør nok regne med at dine plager vil vedvare temmelig lang stund. Akkurat hvor lenge er vanskelig å si, som du selv sier, det er individuelt. Det er heller ikke slik at du er sjuk den ene dagen og frisk den neste. Du vil bli sakte men sikkert bedre over de neste månedene.
Det var ikke lang tid du fikk på avrusning! Det hadde sikkert vært bra å ha mer støtte i lengre tid enn du har fått. Dette kan du snakke med legen din om. Dere kan ta kontakt med avrusningsstedet du var på eller et annet sted for å be om mer oppfølging, enten poliklinisk, dagbehandling, eller mer innleggelse.
Vi vil anbefale deg å snakke med folk som har vært gjennom det samme. Dem er det en god del av etterhvert, og de har helt sikkert en del erfaringer som kan være nyttige å høre om. Ta kontakt med Lar-nett / Pro-Lar for mer informasjon (spør dem om det er noen du kan konferere med). Vil tror også du kan ha nytte av å ta kontakt med Retretten, både for å snakke med folk og for å få senabstinensbehandling (NADA-akupunktur).