Sosial angst

Hei jeg er en jente som har det veldig tøft for tiden har akkurat fått diagnosen Sosial angst! Det vil si mye skulking (som 7.klassing) alt er knust sammen vil død har selvmords tanker å folk som har sendt slike spm har dere sagt burde si det ril en voksen (gjort) eller dra til pysolog Har vært på bup men akkurat bup gjorde alt 10000000000 ganger verre det har ødelagt livet mitt å ikke svar under ring den å den vill ikke det vill bare ha gode råd som kan redde mitt liv…..håper dere svarer hilsen (NN)

Kvinne, 12 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du har hatt en dårlig erfaring med BUP. Det var jo veldig synd. Vi vil uansett råde deg til å snakke med noen om hvordan du har det. Kanskje det finnes en annen psykolog du har bedre kjemi med enn den du har i dag? Ikke alle tiltak passer for alle, så man må finne noe som passer til akkurat deg. Hvis du ikke vil ha råd om å snakke med noen, er det ikke så veldig mye vi kan foreslå, men vi legger med noen tips til ting du kan gjøre på egenhånd.
Du kan forsøke å begynne å trene. Det å trene utløser endorfiner som kan gi deg et positivt løft. Ellers kan vi  anbefale deg å forsøke å finne deg en hobby du liker. Det å få tankene over på noe helt annet for en stund kan for mange være en lettelse.
Hva med å  begynne med idrett, begynne å spille et instrument eller lese en bok? For noen hjelper det å skrive ned det de føler, kanskje du kan prøve det?
Hvis du vil kan du gå inn på Ung.no og se der på ulike tips og råd de har til ungdom som sliter. Denne artikkelen er ganske passende for en i din situasjon.
Vi ønsker deg lykke til!