Rivotrilabstinens

Sluttet med rivotril ca 1 uke siden…sliter med depresjon..hodeverk..svette..negative tanker etc
Har brukt 2 til 4 mg et aars tid etter livskrise.
Lurer pá hvor lenge jeg kan forvente abstinenser?
Mann, fra Rogaland

RUStelefonen svarer:
Det er helt klart abstinenser du opplever. Du sier ikke noe om hvorvidt du har trappet ned, men det virker ikke som du har det. Det vil dermed gi temmelig kraftige abstinenser å slutte (brått) med Rivotril, slik du opplever nå. I felleskatalogen skriver de følgende om abstinenser ved brå avslutning «Symptomene inkl. tremor, svette, agitasjon, søvnforstyrrelser og angst, hodepine, muskelsmerte, ekstrem angst, spenning, rastløshet, forvirring, irritabilitet.. I alvorlige tilfeller kan følgende symptomer forekomme: Endret virkelighetsforståelse, endret personlighet, overfølsomhet for lyd, nummenhet og kribling i ekstremitetene, overfølsomhet for lys, støy og fysisk kontakt, eller hallusinasjoner. Siden risikoen for abstinenssymptomer er større etter plutselig behandlingsavbrudd, bør dette unngås. Selv om behandlingen kun er kortvarig, bør den avsluttes gradvis ved å redusere daglig dose».
Det er ganske indivduelt hvor lenge folk opplever abstinenser, men for mange kan det ta flere måneder før tilstanden er mer eller mindre tilbake til normalen. Det vil bli en gradvis bedring etterhvert, og det vil gå en del opp og ned den første tiden. De akutte fysiske abstinensene vil bli borte først og deretter kan man slite med senabstinenser som søvnløshet, nedstemthet/depresjon osv i ganske lang tid etterpå.
Dersom situasjonen blir umulig å holde ut, kan du vurdere å be om avrusning, eller annen form for behandling.