Pause fra mdma

Hei! Jeg har tatt mdma og ecstasy regelmessig i en periode nå, ikke i ukedager men ofte i helgene og nå har hele gjengen bestemt oss for å ta pause. Sist jeg tok mdma tok jeg ca 700 mg utover kvelden og følte aldri jeg egt hadde en bra rus. Jeg er også redd for å få bivirkninger som depresjon osv hvis jeg fortsetter. Vi har snakket om å prøve 2cb og LSD men er det noe annet vi kan ta som effekten minner litt om mdma/ecstasy? Kan jeg ta amfetamin/ritalin eller noe annet? Må ha en ganske lang pause fra mdma og vil finne noe annet vi kan gjøre mens vi har pause fra det.
Takk for svar på forhånd!

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er helt normalt å oppleve toleranse etter bruk av MDMA over tid/gjentatt. Dersom du bruker andre rusmidler som erstatning for MDMA vil det kunne føre til akkurat de samme problemene og mange av de samme bivirkningene( feks. depresjon som du nevner). Uansett hvilke rusmidler du bruker som er sentralstimulerende og/eller hallusinogene, vil de gi dårligere effekt over tid  grunnet økt toleranse. Både din mentale og fysiske helse utsettes for påkjenning og du risikerer å utvikle et alvorlig rusproblem.
MDMA er stimulerende og hallusinogent, så både rene stimulerende stoffer (amfetamin feks.) og hallusinogener (LSD) vil ha liketstrekk med MDMA.  2C-B er både stimulerende og hallusinogent.
Vi kan ikke gi deg noen veiledning på hvordan du skal gå frem her, og vi vil fraråde deg/dere å ta MDMA og lignende stoffer dersom du/ dere vil unngå bivirkninger.  Du kan lese mer om bivirkningene av de stoffene du nevner på vår faktastide om rusmidler.