Paracetamol-trygg eller tatt for mye?

Hei, jeg har den siste tiden vært syk med høy feber og halsbetennelse som ga sterke uutholdelig smerter. Under denne perioden tok jeg en del paracet ut av desperasjon da jeg ikke kom til legen under den værste perioden. Usikker på hvor mye jeg tok, men kan ha vært mot 6G på en dag(med mye vann og drikke)
Etter legen fikk jeg antibiotika og jeg ble bedre, men en ting jeg tenker på. Etter all paracetamol jeg har tatt nå har jeg ubehag i høyre side av mage mot ribbein, vondt og reise seg, vondt og hoste, vondt og løfte med høyre arm og i det siste har maten smakt… Rart og underlig så jeg må tvinge i meg maten. Kan være fordi jeg har hvert syk, men ikke noe jeg har lagt merke til før.
Noe jeg burde sjekke opp?
Mvh
Gutt 19

Mann, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du har altså tatt opp mot 6 g paracetamol per dag. Anbefalt dose for voksne over 40 kg er: 1-2 tabletter à 500 mg eller 1/2-1 tablett
à 1 g 3 ganger i døgnet. Du har oversteget anbefalt maks-dose, som er 3 gram per døgn, for voksne.
I Felleskatalogen kan du lese følgende om overdosering av paracetamol: Voksne og barn >6 år: <150 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer (inntil 12 g, som alltid er toksisk). Ved doser over dette, til sykehus (gjelder barn og voksne). Subakutt og terapeutisk overdosering kan gi forgiftning, og gjentatte overdoser gir særlig økt risiko.
Som du kan se ovenfor har hvor lang tid du tok disse dosene noe  å si.
Vi er ikke helsepersonell og kan ikke gi deg et svar på om hvorvidt dine smerter er forbundet med for høyt inntak av paracetamol. Vanlige symptomer på overdose er blant annet smerter i mageregionen, men det er ikke vanlig å få smerter i armen når man løfter den eller endring av smakssans.
Så vi anbefaler deg å sjekke dette opp. Du kan ringe Giftinformasjonen på 22 59 13 00 for å høre hvordan de vurderer situasjonen, eventuelt kontakte din fastlege direkte.