Nedenom og hjem

Sliter, har vært på rehab 2 ganger tidligere pga amf og sånn.. Sitter igjen med utfordringer med alkohol, som er lovlig rusmiddel. Har siden sist opphold fått familie, stasjonsvogn og alt det der.
Har lurt litt på om benzo preparater, rivotril (?) kan være et alternativ til alkoholen? Alkoholen er tidkrevende og altoppslukende, og jeg ser at jeg er meget alkohol avhengig..

Mann, 33 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Benzodiazepiner generelt – og særlig Rivortil – er også sterkt vanedannende. Det å bytte fra alkohol til benzodiazepiner vil derfor i praksis bare bli å bytte rusmiddel å være avhengig av. Benzodiazepiner er også reseptbelagt, og er derfor ulovlig å bruke uten å ha fått det utskrevet fra lege.  Isteden for å bytte rusmiddel vil vi derfor oppfordre deg til å søke hjelp for alkoholavhengigheten din.
Du kan lese mer om dette på våre side » Hjelp til å slutte med alkohol» eller ringe oss i åpningstiden. Lykke til!