mor – MDMA og overdose

Min sønn på 36 år, veide ca 85 kg og var 185 cm høy, han hadde ADHD men brukte ikke medisiner for det. Han døde av forgifting av mdma, han hadde 11 sånne måleenheter i blodet, noe med sammen voksning av lunger og noe unormale funn på hjertet. Hvor mye av dette stoffet er vannlig bruker dose? hvor mye er normalt ved en dødlig dose? syntes 11 høres ut som noe mer enn et selvmord krever.

Kvinne, 56 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Først og fremst – det var veldig leit å lese om sønnen din. Vi kondolerer, og vi håper at du har et godt støtteapparat rundt deg.
En vanlig brukerdose MDMA ligger på omkring 75-150 mg. rent stoff. Erfarne brukere velger noen ganger en større dose, opptil 200-250 mg. rent stoff. Med større doser enn som så, vil også risikoen for overdosesymptomer øke – selv om enkelte vil være utsatt for dette også ved lavere doser, av ulike medisinske årsaker.
Nå vet vi ikke konkret hva slags måleenhet du sikter til med «11», men de vanligste måleenhetene for å måle en stoffkonsentrasjon i blod er mikromol per liter fullblod, og nanogram per milliliter fullblod. I følge tall fra Oslo Universitetssykehus, vil en alkoholpromille på 0,2 tilsvare 0,5 mikromol MDMA per liter fullblod, når det gjelder påvirkningsgrad. Målt i nanogram per milliliter fullblod, vil en alkoholpromille på 0,2 tilsvare 13,5 ng MDMA/ml blod. Sånn sett er det kanskje rimelig å anta at konsentrasjonen ble målt i mikromol per liter fullblod, og dersom han hadde 11 mikromol MDMA per liter fullblod under obduksjon, indikerer dette et høyt inntak av MDMA. Det er imidlertid vanskelig å fastslå med sikkerhet nøyaktig hvor mye MDMA han må ha inntatt, da det ikke er et lineært – men snarere disproporsjonalt – forhold mellom inntatt mengde MDMA og mikromol stoffkonsentrasjon per liter fullblod. Vi anbefaler derfor at du kontakter obduksjonsteknikeren for en fagkyndig vurdering av (tilnærmet) hvor mye MDMA som har vært inntatt. Og, du er selvsagt velkommen til å kontakte oss på nytt dersom du har konkrete opplysninger om hvilken måleenhet det dreier seg om (dersom det ikke stemmer at mikromol/L har vært benyttet), og/eller dersom du ønsker å snakke om andre aspekter ved denne tragiske episoden.