mistenker mitt barn for bruk av rusmidler

hei! Jeg mistanker at mitt datter bruker rusmidler. hvilke tester jeg kan ta for å avdekke det ? hvor jeg kan ta en slik test? hvor lenge rusmiddel er i kroppen og hvor raskt testen burde tas ?

Kvinne, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det enkleste vil nok være å ta en urinprøve. Dette kan kjøpes på apotek (som tester for de vanligste stoffene, vanligvis cannabis, amfetamin, kokain, opiater/morfin og benzodiazepiner), eller tas hos fastlegen, hvor prøven analyseres ved et laboratorium. Dette er riktignok noe hun selv må være villig til å være med på – du kan lese mer om dette i vår artikkel om foreldre og rusmiddeltesting av barn. Du vil også finne generell informasjon om hvordan du kan håndtere situasjonen dersom hun faktisk bruker rusmidler i vår guide til foreldre, og du kan selvsagt også ta kontakt på telefon eller chat i åpningstidene for en utdypende samtale. Kort sagt handler det om mer enn kun rustesting, som f.eks. god kommunikasjon og tydelige avtaler/grenser.
Når det gjelder mulig påvisningstid, varierer dette en del fra person til person, hvilke stoffer det evt. er snakk om, samt i hvilket omfang disse evt. brukes. Men i de fleste tilfeller vil det være hensiktsmessig å ta testen så tett opptil et eventuelt inntak som mulig, som f.eks. én eller to dager etter, fortrinnsvis av morgenurinen. På våre faktasider om rusmidler vil du finne veiledende informasjon om påvisningstider i urin og blod under hvert enkelt rusmiddel.