MDMA – kan det ta livet av deg?

Hei.
Jeg og min kjæreste så et innslag på God Morgen Norge som ga oss noen spørsmål vi ønsker svar på. Famlien til en avdødd gutt, som hadde tatt MDMA i London, ble intervjuet, og vi ble nysgjerrige på selve stoffet MDMA. Etter mye søking på internett fant vi ingen kilder som kunne konkludere med hvorvidt MDMA i seg selv var et stoff som har en iboende egenskap å ta livet av en dersom biokjemien «stemmer». Så vårt spørsmål er:
Kan MDMA, i sin reneste form, ta livet av en?
P.S: vi lurer også på om test-kit for substanser man kan kjøpe fra seriøse aktører på internett er til å stole på?
Mann, 21 år

RUStelefonen svarer:
Det var nok temmelig sikkert en konsekvens av flere faktorer som førte til dødsfall i det tilfellet du nevner. Medvirkende årsaker kan i slike tilfeller være fundert i at:
• Toksiske og letale doser kan overlappe med brukerdoser hos følsomme individer eller i spesielle situasjoner.
• «Ecstasy» kan inneholder andre forbindelser enn MDMA
Som et utgangspunkt er MDMA ikke et typisk overdosegivende rusmiddel. Men individuell følsomhet og toleranse gjør det vanskelig å angi toksiske og letale doser for MDMA. Alvorlig reaksjon på lave doser kan ikke utelukkes. Toksisitet utvikles særlig hvis inntak kombineres med langvarig dans («rave dance») i varme lokaler. Høyt vanninntak fører da ofte til alvorlig hyponatremi.
Svaret på spørsmålet er i og for seg «ja», men det skal mye til/ev. at personen er følsom for virkningene, og omstendighter som nevnt i forrige avsnitt.
Til det andre spørsmålet: Vi har ingen forutsetninger for å gi et godt svar på dette. Det er mange kits å velge mellom og trolig mange brukererfaringer på ulike nettfora.