Kan legene se om jeg har røyket hasj uten å lete etter det?

Hei, jeg er en 16 år gammel jente som røyker hasj kanskje i gang i måneden (eller to, spørs litt). Jeg lurer på om legene kan finne spor etter thc eller ghb i blod/urinprøver hvis de ikke leter etter det. Er litt bekymret for at hvis jeg for elsempel skal sjekke om jeg har kyssesyken eller om jeg skal sjekke vitaminnivåer osv. om de da finner ut at jeg har røykat hasj, og om de sier ifra til politiet eller foreldre.

Kvinne, 16 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dersom legen ikke ber laboratoriet se etter rusgifter, vil de ikke finne det. De finner eventuelt bare det de ser etter. Dersom du skal testes for rusmidler skal legen ha en grunn til det, og du skal informeres på forhånd. Du er over den helsrettslige myndighetsalder og opplysninger om deg er i utgangspunktet taushetsbelagt. Dersom helsepersonell vurderer at det er alvorlig nok, vil de informere foresatte (og ev. politi og barnevern).
Spor etter bruk av cannabis, thc-metabolitter (avfallsstoffer som skilles ut i urinen) kan spores i 3-90 dager – alt etter omfanget av bruken. Dersom du bruker en gang (kanskje to) per måned, vil det kunne påvises i urinen omtrent en uke (dersom man ser etter det). I blodet påvises thc inntil 12 timer.
Dersom du etterhvert skal ta trafikalt grunnkurs/lappen på enten moped eller bil (eller andre kjøretøy) vil du bli spurt om bruk av illegale stoffer. Du vil ikke få lov til å ha noe førerkort dersom du bruker noe. Det er skikkelig strengt. Mange ungdom bruker dette som en god anledning til å kutte ut cannabis (og ev. andre stoffer).
Du skriver «Jeg lurer på om legene kan finne spor etter thc eller ghb». Dersom du bruker GHB, bør du være oppmerksom på at dette har en svært høy overdoserisiko og er meget skadelig for ditt fordøyelsessystem. GHB er også svært psykisk avhengighetsskapende. Det er mer eller mindre russisk rulett å bruke GHB. Vi vil råde deg til å tenke deg nøye om før du bruker det. Les mer om GHB.