Lamictal og Quetiapin Sandoz

Jeg er diagnostisert alvorlig deprimert og post traumatisk stress syndrom. Årsak kan være det samme. Jeg har 100 tabelletter med 200 mg Lamicital (tilsammen 20 000 mg) og 200 tabelleter a 25 mg med Quetiapin Sandoz (tilsammen 5000 mg).
Jeg er ikke rusavhengig, men undrer på om ikke en «cocktail» med alle disse pillene vil være en tilnærmet 100% dødelig. Jeg har ingen planer om å teste dette ut pr nå, men er bekymret for hva jeg kan gjøre med disse medikamentene på en dårlig dag hvor vurderingsevnen min er lav til ingen. Jeg har forsøkt å ta mitt eget liv 2 ganger tidligere, og er ikke særlig begeistret over å ha disse medikamentene stående tiltross for at jeg er nødt til å gå på dem daglig. Jeg merker også en form av avhengighet av disse, i form av moderat til kraftig ubehag om jeg ikke tar foreskrevet dose.

Mann, 42 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke kjent med at kombinasjonen av Lamictal og Quetiapin skal være skadelig i seg selv, annet enn at effekten av Quetiapin kan reduseres ved samtidig bruk av Lamictal. Men, store enkeltinntak av legemidler kan i seg selv medføre overdosesymptomer – noen ganger dødelige, men i hvert fall også skadelige/ubehagelige på andre måter. Hvis du er bekymret for at du ikke klarer å føre et kontrollert forbruk av disse legemidlene, kan du kanskje høre med legen og/eller ditt lokale apotek om muligheten for å hente ut mindre enkeltdoser om gangen.