Kjørbar etter Vival

Hei,
Tok 5 mg vival i går kveld. Ser det står veldig mye forskjellig på nettet om antall timer det tar før man kan kjøre bil. Forstår at det er langt nedbrytningstid på disse tablettene. På siden hos dere, som jeg er inne på nå, står det 12-60 timer, men ikke hva inntaket har vært. Jeg tar ca 5 tabletter i året.

Mann, 39 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at svartjenesten på nett ikke er en akutt-tjeneste. Vil du ha svar raskt, ring eller chat med oss.
Hvis det er snakk om et inntak  på 5 mg, bør du vente inntil to døgn. Det er en del individuelle variasjoner og det kan ta alt fra 12-60 timer før du er under straffbarhetsgrensen for mengde virkestoff i blodet.
Det er ikke spesifisert i Veileder for helsekrav hvor lenge en skal vente etter inntak av diazepam. Vi vil råde deg til å snakke med foreskrivende lege. I noen tilfeller påvises diazepam i nærmere en uke (blod) og kan således gi utslag på en ev. spyttprøve. Les mer om disse reglene i Veileder for helsekrav (det er denne legen bruker).
Vurder om du kan bruke et medikament med kortere påvisningstid i de tilfellene det er aktuelt å bruke noe beroligende (feks. Sobril har langt kortere påvisningstid enn Vival).