Isotretionon og Hasj

Hei, jeg er en gutt på 15 år og jeg liker å ruse meg på cannabis rundt 1 gang i uken, jeg sliter me akne og har derfor bestemt meg for å starte en 6 mnd kur mot kviser som heter isotretionin, er det farlig å røyke hasj mens jeg går på denne medisinen? Jeg må ta regelmessige blodprøver mens jeg går på medisinen for å sjekke om det har økt med fettstoffer eller noe sånt, kan de se thc i blodet mitt ? Kan de finne ut viss jeg har tatt meg en joint f.eks 2 dager før blodprøve? Takk for svar.

Mann, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ikke gjort så mye forskning på akkurat dette, men det vi vet er at isotretinoin kan ha mange bivrkninger. Blant annet er det svært vanlig å få tørr hud og tørre slimhinner. I tillegg kan man få søvn- og konsentrasjonsproblemer, hukommelsessvikt og i sjeldne tilfeller kan man bli deprimert. Bruk av cannabis kan gi noen av de samme virkningene og vi vil derfor ikke anbefale at du røyker cannabis mens du går på isotretinoin.
Hvor lenge THC kan spores varierer fra person til person, men i følge våre kilder er påvisningstiden i blod på ca 12 timer. I ditt tilfelle er det nok lite sannsynlig at de ser etter THC dersom det ikke er kjent at du røyker. Dersom de skal se etter THC i blodprøvene skal du uansett opplyses om dette på forhånd.
Vær oppmerksom på at riskoen ved bruk av cannabis er vesentlig større for deg som er 15 enn for en som er feks. 25. Dersom du vil snakke om din bruk av cannabis med noen, er du velkommen til å kontakte oss.