Ingen virkning av Sobril

Hei. Jeg sliter veldig om dagen med depresjon og angst. Går til samtaler og har begynt på antidepressiva. Her om dagen fikk jeg Sobril 10mg av legen min. Problemet er at det ikke hjelper overhodet. Tok først en, etter noen timer prøvde jeg meg på to, fortsatt ingen virkning. Dagen etter prøvd jeg å ta tre, merket ikke noe da heller. Kjenner jeg begynner å bli «desperat», men tør ikke spørre legen min om å gå noe annet. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hver eneste dag står jeg på nippet til å dra avgårde på polet for å få tak i noe sprit som kanskje kan «hjelpe» meg… men jeg vil jo helst ikke gå den veien heller. Jeg som nesten aldri rører alkohol tenker nå på det døgnet rundt. Jeg er virkelig glad for at jeg ikke kjenner til noe steder det er mulig å få tak i andre rusmidler for da hadde veien vært kort. Hva skal heg gjøre? Dette et så utrolig vanskelig.

Kvinne, 31 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du har det vanskelig og at du føler deg rådvill. Du skriver at du ikke tør å gå til legen å spørre om annen medisinering, men vi tenker at det kanskje er det som må til. Du skriver ikke noe om hvor mye Sobril legen har anbefalt deg å ta, men i felleskatalogen står det følgende:
«Ved angst og uro i forbindelse med depresjoner: 25 mg 3-4 ganger daglig.»
Dette er ganske mye mer enn du har tatt. Kanskje er det spesielle forhold som gjør du skal ha mindre doser enn dette (for eksempel at du bruker andre legemidler som ikke bør blandes med for mye sobril), men det kan også være derfor du føler at effekten har uteblitt. Dette er noe du absolutt bør ta opp med legen din, for hvis det er slik at du ikke skal ha større doser enn det du har tatt hittil så er det mulig at et annet legemiddel bør vurderes.
Vi anbefaler deg på ingen måte å ta mer Sobril enn det legen har foreskrevet, men vi tenker at du bør snakke med legen din om dette.