Hvordan hjelpe før det er for sent?

Jeg har en kompis som over en stund har brukt hasj, men som nå har gått over til psykedeliske stoff som blant annet LSD. Han ruser seg hver uke, og har blitt en del av et miljø som oppmuntrer til dette. Han har jobb med fast inntekt, men klarer ikke å finansiere rusen. Dette har resultert i at han har begynt å lyve til foreldrene sine for å få tak i mer penger. Han mener selv han kun har positive erfaringer fra rusbruken hans, og oppfordrer meg og andre venner til å prøve. Han blir fort sint og utagerende får han kritiske spørsmål eller negative tilbakemeldinger av oss rundt han når det gjelder rusbruken hans. Det har blitt veldig vanskelig for både venner og familie å forholde seg rundt ham, og vi ser at dette går utover jobb og andre fritidsaktiviteter. Vi er veldig bekymret for at han ikke stopper med psykedeliske stoffer og går over til noe sterkere. Hva kan vi gjøre?

Kvinne, 19 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret for vennen din. Det er et ganske utbredt fenomen at vedkommende selv ikke ønsker å endre på sitt rusmønster, uansett om rusbruken kan kalles problematisk eller ikke. Det er en tilnærmet umulig oppgave å overtale noen til å gjøre endringer imot deres vilje, men det er fullt mulig å uttrykke din bekymring på en klar og tydelig måte, samt spørre ham litt ut omkring hva han selv tenker om sin rusbruk, og om fremtiden hans. Dette har du kanskje forsøkt allerede, uten at det har kommet så mye ut av det. Nå er det jo veldig ofte sånn at hvis vedkommende selv ikke ser behovet for endring, blir det dessverre vanskelig for deg eller noen andre å gjøre så mye med det. Han er selv ansvarlig for de valgene han tar, og for de eventuelle konsekvensene som følger. Kanskje vil han etter hvert oppleve at han mister kontakt med (enkelte) venner og familie, og kanskje også at han får problemer i forbindelse med jobb, fritidsaktiviteter og lignende. Kanskje vil disse tingene tjene som en oppvekker for ham – eller kanskje ikke.
Det å være pårørende kan være svært utfordrende. For hva det er verdt, vil du kanskje finne noe nyttig informasjon og veiledning på våre sider Bekymret for noen?. Du bør også vurdere en samtale med NKS Veiledningssenter for pårørende. Og du kan selvsagt også kontakte oss anonymt på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker en utdypende samtale om dette.