For ca 1,5 år siden gikk foreldrene mine fra hverandre etter 25 års ekteskap. Dette gikk hardt ut på pappa da han fant ut at min mor hadde vært utro. Han tok det utrolig hardt og har valgt å døyve smertene i alkohol. I starten tok det helt av da han drakk hele uken og helgene til gjerne langt utpå morran, selv om jeg og søsknene mine skulle på jobb. Det blir gradvis bedre og sjeldnere han drikker, men når han først skal drikke, så tar det helt av, å han nekter å høre på meg når jeg ber han være stille. Da sier han hele tiden »Bare litt til» også holder han på mange timer til.
Dagen etter når jeg prøver å snakke med han om dette, så får jeg bare beskjed om at han må få kose seg å ha det litt morro innimellom han også. Jeg blir utrolig irritert også ender det bare med krangling. Jeg blir gal av å bo hjemme, men har for øyeblikket ikke økonomi til å bo for meg selv.
Selv er jeg i 20 årene, og syntes det er helt forferdelig å se han slik, sjangler rundt, snøvler når han prater å ser helt borte ut.
hjelpe meg med hva som jeg kan gjøre for å forbedre situasjonen hjemme. Både meg og søsknenen mine er utrolig slitne av å diskutere og snakke med han, for det går ikke. Altså jeg skjønner at han har det vanskelig. men denne skilsmissen har gått utrolig mye ut over oss barna, og jeg kan ikke ha denne hverdagen mer…

Kvinne, 20 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon å være i. Ut ifra det du skriver virker det som om faren din har et problematisk forhold til alkohol. Det kan være vanskelig å snakke med noen om deres alkoholbruk. Ofte er det også veldig sensitivt for personen som drikker. Vi vil anbefale vår side for barn av rusbrukere. Her kan du lese mer om hvordan man kan snakke med sin forelder om rusbruken.
Videre vil vi råde deg til å snakke med noen andre voksne du kjenner om dette, slik at dere kan finne en løsning sammen. Det virker ikke som om dere har noen hyggelig bosituasjon for øyeblikket. Kanskje det er noen mulighet for at du/dere kan bo hos moren din?
Dersom faren din skal ha hjelp i det offentlige hjelpeapparatet, trenger han henvisning. Dette får han enklest ved å snakke med hans fastlege. Det er mange muligheter og flere ulike tilbud dersom han trenger hjelp til å slutte. Du finner en oversikt over hjelpetiltak hos Helsenorge. Legen hans har også info om hvilke tiltak som finnes i deres kommune.
Du er velkommen til å ringe oss på tlf: 08588 for en lengre prat. Tjenesten er anonym.
Lykke til!