Dopet ned

Hei. Jeg var på en fest med jobben på fredag. Jeg drakk en vin og en drink. Jeg fikk plutselig en følelse av å miste kontroll så jeg satte meg i en taxi for å komme meg hjem. Hele taxi turen måtte jeg kjempe for å holde meg våken og kroppen kjentes utrolig tung. Da jeg kom inn døra hjemme ble alt svart. Min samboer har fortalt meg at jeg var helt borte. Øynene var åpner men han fikk ingen kontakt. Han skulle til å ringe ambulanse, men så viste jeg noen tegn på å ikke være bevistløs. Jeg bablet også om at jeg viste hvem som la dop i drinkene. Selv husker jeg ikke noe av at jeg har sakt det, eller at jeg har vist noe om det, men hele situasjonen virker så rar. Går det Ann å ta en prøve for å se om jeg har fått i meg noe dop? Eller er det for sent (det er to dager siden idag)?

Kvinne, 33 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
For det første må vi opplyse om at Rustelefonens svartjeneste ikke er en akutttjeneste, derfor kan det ta noe tid før spørsmålene blir besvart. Utfra det du beskriver er det litt uklart for oss om du drakk en flaske vin eller et glass vin. Hvis det siste er tilfelle er det forståelig at du reagerer på reaksjonen du fikk underveis. Har du derimot drukket en flaske vin og en drink er sannsynligheten for en blackout til stede, spesielt hvis alkoholen ble drukket i et visst tempo. Om du ønsker svar på hva du kan ha fått i deg, råder vi deg til å ta en urinprøve så fort som mulig. Så lenge prøven oppbevares kjølig vil den ikke ta skade av å stå noen dager. Prøven kan du så levere til fastlegen din, som sender denne til testing hos et laboratorium. Hvor lenge rusmidler kan påvises i urinen vil variere mye fra stoff til stoff. Engangsbruk av benzodiazepiner vil kunne påvises i opptil én uke (eller opptil to uker for diazepam, virkestoffet i bl.a.Valium).