Min datters stemor ruser seg på piller

Hei! Det har nå kommet frem at min datters stemor ruser seg. Mye på piller, men også mistanke om andre ting.
Hun har blitt fratatt rettigheten til å se barna. Hun er også pålagt av barnevernet om å levere urinprøve. Noe hun nekter.
Hvor lenge kan hun nekte før det blir gjort med tvang?
Ting går jo veldig fort ut av kroppen?
Hun skulle egentlig levert i begynnelsen av denne uken, men nektet, og nekter fortsatt.
Jeg vil jo at hun skal ta den prøven, få påvist alle stoffene, så hun kommer i behandling og får hjelp, og kanskje en dag muligheten til å se barna sine (og mitt) igjen.
Barnefar og stemor gikk fra hverandre for ett par år siden, men har funnet tilbake til hverandre etter at stemor ble fratatt barna.
Han fikk streng beskjed av barnevernet at sønnen de har sammen, ikke skulle hjem til mor.
Barnefar tok da det «lure» valget med å bestemme seg for å ta med ungen og flytte sammen med denne damen igjen.
Noe barnevernet selvfølgelig reagerte kraftig på, og han ble også pålagt å gi urinprøve, noe han gjorde.
Da valgte de at de skulle bo hver for seg frem til dette roet seg.
Men nå idag, har han igjen bestemt seg for å flytte sammen med henne igjen. Sønnen dems er nå plassert i beredskapshjem.
Men min datter da, som bor hos meg, er jo henne alt dette gjelder for min del. Mtp samvær.
Så jeg fortalte han at det er helt uaktuelt at min datter skal ha noen form for samvær med stemoren sin så lenge ho ruser seg, og vil han ha samvær med datteren sin, så kan han komme hjem til oss på besøk.
So far so good….
Men, hva skjer hvis prøven til far kommer tilbake som positiv? I tillegg nå som han var DUM nok til å flytte sammen med en rusmisbruker som har totalforbud mot å ha barn?
Er det da fremdeles ok av meg og la han komme hit på en kopp kaffe innimellom for å se jentungen? Så fremt han er nykter når han kommer såklart?
Og hvordan skal jeg klare å trøste min 14 år gamle datter som har ligget på baderomsgulvet og hylgrini i timesvis idag, fordi hun ikke får treffe stemor, fordi hun ikke får være hos pappa….

Kvinne, 35 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at denne situasjonen er vanskelig for deg, men vi synes det høres ut som at du tenker i veldig riktige baner.
Vi er helt enige med deg i at datteren din bør skjermes fra sin stemor dersom hun ikke er skikket til å ha omsorg for barn.
Når det gjelder faren til din datter tenker vi at det er helt ok at han kommer hjem til dere i nykter tilstand for å treffe datteren deres HVIS du vurderer at det er noe som er positivt for datteren deres.
Tenåringer har forskjellig modenhetsnivå, og du er  den nærmeste til å vurdere hvordan ditt barn vil reagere. Snakk gjerne med henne om dette, og hvis du synes det er vanskelig vil vi tro at du kan få hjelp på familievernkontor.