Cosylan

Hei. Jeg har en datter som er 28 år. Helt siden hun var baby har hun hatt falsk krupp hver eneste vinter straks hun har hatt den minste halsinfeksjon. Kruppen har vedvart lenge etter at infeksjonen er over. Hun kunne/kan hoste i flere uker av gangen. Verst var det når hun skulle legge seg om kvelden og utover natta. Men også på dagen kunne hun hoste kontinuerlig. Hun hostet så hun klaget over slitne magemuskler. Hun satt med vinduet på gløtt gjennom hele vinteren på skolen for å kunne puste inn kald luft for å dempe hosten. Ellers hostet hun kontinuerlig og det var ikke noe særlig under undervisningen. Helt tilbake til før hun var fylt et år, ga legen hennes henne medisinen cosylan. Den var veldig effektiv og lot henne få sove gjennom natten. I tillegg sa legen at falsk krupp var noe barn vokste av seg når de nådde skolealder. Årsaken var en kombinasjon av litt trange luftveier kombinert med en infeksjon i luftveiene som igjen fikk dem til å hovne opp slik at de ble ytterligere trange. Hosten forstod jeg var en reaksjon på at kroppen sikret seg at luftveiene ikke ble for trange. Med alderen ville luftveiene utvide seg og bli større og kruppen forsvinne. Dette rundt 6-års alder. Sa legen. Så skjedde ikke med min datter. Kruppen plaget henne gjennom hele barne- og ungdomsskolen. Hun var til utredning en gang rundt 10-12 års alderen på sykehuset Telemark, men den utredningen kom det ikke noe ut av (som jeg erindrer). Hun har altså brukt cosylan fra hun var baby og frem til nå som hun er 28 år. Og den har hatt god effekt. Etter at hun ble voksen (over 18) virket det på meg som om hun var noe mindre plaget, men kruppen var og er uten tvil en følgesuvenn ennå.
Mitt spørsmål er:
Min datters fastlege gjennom de siste ti årene har vært negativ til å gi min datter cosylan, men har allikevel skrevet den ut hver vinter. Nå har han sagt at han ikke vil skrive den ut mer da han mener hun ikke bør bruke slik medisin, og at den ikke er ment brukt mot krupp slik hun har brukt den i alle år. Han har ikke kommet frem med en alternativ medisin med tilnærmet samme virkning. Min datter bruker ingen andre medisiner som skulle kunne påvirke effekten av dem eller av cosylan.
Jeg leser at cosylan er avhengighetsskapende, men faktum er at det er ulikheter i menneskehjernens senter der avhengighet oppstår. Det er min erfaring/teori. Jeg har aldri opplevd min datter avhengig av cosylan på annen måte enn ved bruk mot den evinnelige hosten. Hun har aldri tatt medisinen uten at den har vært tilstede. Jeg har hatt en rimelig god oversikt over hennes forbruk helt frem til i dag, så det hefter ingen tvil ved det. Hva tenker du/dere om å bruke cosylan mot falsk krupp? Hva er medisinen egentlig ment brukt til? Finnes det alternativ medisin med tilnærmet god effekt? Takknemlig for svar.

Kvinne, 48 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at vi ikke er helsepersonell. Derfor er det dessverre også kun deler av ditt spørsmål vi kan besvare. Med andre ord så kan vi svare deg generelt om bruk av Cosylan, men vi har ikke mulighet til å knytte dette opp til hennes sykdomsbilde direkte, eller å anbefale øvrige medisiner, da vi simpelthen ikke har den nødvendige kompetansen. Vi vil derfor anbefale at du/dere konfererer videre med legen hennes, evt. får en «second opinion» fra en annen lege, eller å skrive inn til Lommelegen. Du kan også lese om halsbetennelse i Felleskatalogen.
Cosylan er et hostedempende middel, som skrives ut ved «luftveisirritasjoner og vedvarende tørrhoste ved øvre luftveisinfeksjoner». Det er riktig at Cosylan potensielt er vanedannende, og at det har misbrukspotensiale. Dette er fordi det inneholder morfin, samt en liten mengde etanol (alkohol). Det er riktignok en del variasjon fra person til person, hvor utsatt man er for å utvikle avhengighet. Hvis datteren din er forsiktig og bruker legemiddelet som angitt, er det på ingen måte gitt at hun vil utvikle avhengighet av det.
Utover dette har vi dessverre altså ikke belegg til å gi deg et utfyllende svar; dette må en lege gi. Du kan også ta kontakt med pasient og brukerombudet i Telemark for en vurdering av legens syn på behandling.