Begrense meg

Hver gang jeg skal drikke så har jeg en plan om å stoppe når jeg er brisen! Greia er at jeg aldri klarer dette og blir alltid drita og husker ikke noen ting av kvelden i ettertid. Har flere gangen også våknet av at jeg har tisset på meg på natten pga av at jeg er drita. Dette ser jeg på som problematisk men vil ikke slutte å drikke hvis jeg f.eks skal på fest og andre sosiale sammenkomster. Bør jeg bare droppe alkohol helt eller finnes det noen gode teknikker jeg kan bruke? Er så lei av å våkne opp på T-banestasjoner i dusjen eller steder som jeg absolutt ikke skulle sovnet

Mann, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er nok en kjent utfordring for mange. Det er bra du tar tak i dette nå; dersom du venter i flere år kan det ende med at du er nødt til å slutte helt å drikke. Det er fullt mulig å øve moderasjon, men det går ikke av seg selv, og når du først er begynt å bli brisen er det for seint å sette inn støtet. Det krever mer planlegging enn «å stoppe når jeg er brisen».
Vi har en del tips her som du kan forsøke å følge.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du ev. får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Du kan også ta en titt på boken «Strategier for moderasjon» og bruke vår app Drikkevett.