Avrusning

Kan jeg ringe fastlegen til min far og be de slutte og gi han piller som han misbruker?han blander med alkohol og blir helt dopa… Dette har gått for langt flere år med dette nå. Han må få hjelp til behandling. Kan jeg be fastlegen hans om dette?

Kvinne, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du kan godt ringe/sende en bekymringsmelding til din fars fastlege. Han vil da kunne innkalle din far til en kontrolltime og deretter ta en avgjørelse vedrørende videre utskrivning. Når det gjelder behandling er det gjerne fastlegen som henviser, men dette må foregå med din fars samtykke. Du kan også kanskje ha nytte av Barweb og komme i kontakt med andre i lignende situasjon.
Det er vanskelig å være pårørende i en slik situasjon, men vi synes det er flott at du tar tak i problemet, slik at din far kan få den hjelpen han trenger.