Antidepressiva og rus

Hei!
Forrige uke var jeg hos psykologen min og hun sier at jeg er så deprimert at jeg kan velge om jeg vil starte på antideppresiva eller ikke. Siden desember har jeg hatt noen helger med mdma, ecstasy og kokain og jeg lurer på om det kan ha noe å si for hvor deprimert jeg er. Jeg vil også fortsette med rus og lurer på om det er farlig å bruke mdma og kokain og alkohol hvis jeg eventuelt begynner med antideppresiva? Er effekten eventuelt dårligere? Skal i utgangspunktet ha en pause fra mdma, og driver ikke regelmessig med kokain men med mine venner kan det alltids skje 😛
Takk for svar på forhånd!

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Siden desember har jeg hatt noen helger med mdma, ecstasy og kokain og jeg lurer på om det kan ha noe å si for hvor deprimert jeg er.
Ja, det kan det. Ved regelmessig bruk av mdma, ecstasy og kokain (selv om du ikke er avhengig eller misbruker det) vil du merke det på den psykiske helsen når du ikke tar det. Du kan bli mer deprimert og nedstemt. Det vil rette seg dersom du holder deg fra å ta mdma, ecstasy og kokain. I hjernen vår er det en finstemt kjemisk balanse, og denne balansen blir påvirket av feks. mdma, ecstasy og kokain (og andre rusmidler). Det kan ta tid før den retter seg igjen når man slutter. Jo mer du bruker jo mer vil balansen ødelegges og desto lengre tid tar det før ting retter seg igjen.
Jeg lurer på om det er farlig å bruke mdma og kokain og alkohol hvis jeg eventuelt begynner med antideppresiva?
Det kan virke negativt på effekten av medisnene, dvs. det kan føre til at de ikke gir den virkningen de er ment å skulle gi. Du får dårligere effekt av medisinene. Det avhenger av hvor ofte/mye du bruker MDMA og andre stoffer (alkohol inkludert!).
Vi skjønner det er lett å la seg friste og det er uansett ditt eget valg. Men vi tenker at dersom du skal ha noe utbytte av antidepressiva, vil det lønne seg å avstå fra rusmidler som mdma, ecstasy og kokain (og bruke alkohol i svært forsiktige mengder). Prøv i hvert fall å gjøre det så sjelden som mulig; jo mindre rus, jo mindre depresjoner – i lengden!