Ang Sobril-abstinenser

Hei.
Jeg har gått på sobril 2 ganger til dagen i 3-4 mnd pga utmattelse og panikk angst.
Jeg tok 20 mg morgen og 20 mg kl 18 ca. Jeg våknet i skikkelige skjelvinger, tok medisinen og det roet litt ned. Jeg kunne ikke vente mer enn 6 t før jeg tok neste tab pga skjelvingen. På kvelden var jeg mye bedre.
Jeg fikk og serquel 25 mg på kvelden for å få til å sove.
Jeg reagerte veldigt på sobril på negativ måte og følte meg ikke bra på den.
Jeg begynte å trappe ned på den etter 2 mnd ca. Var ett sant h….. Med mye angst og skjelvinger. Følte meg som en narkoman.
Jeg klarte å fullføre ved å trappe ned 10 mg i uka og til sist 5 mg. Jeg ble ferdig nå for 1 mnd siden, men sliter med ekstrem angst for alt og gråter veldig mye. Skikkelige nedstemt. Fikk og aterax som jeg skulle ta 3 ganger til dagen for å forebygge abstinensene. Går på den enda 2 ganger dagen og serquel på kvelden.
Det jeg lurer på, den nedstemtheten og angst problemene, er det fra sobril? Kan jeg enda ha abstinenser? Jeg er så sliten i kroppen hele veien og kommer meg ikke oppå

Kvinne, 33 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig flott at du har klart å trappe ned og slutte med Sobril. Gratulerer! Dessverre er det nok ikke uvanlig med både akutte abstinenser og senabstinenser, ofte i flere måneder, mer eller mindre «av og på». Det vil bli gradvis bedre, men det vil kunne gå litt opp og ned. For din del vil det nok ikke ta mange måneder, for du har ikke brukt det  veldig lenge, men det er viktig å være forberedt på at det vil ta noe tid. Men du vil bli bedre, det er helt sikkert! Atarax kan nok hjelp noe, og det er ikke avhengighetsskapende som Sobril.
Siden du begynte på Sobril pga. panikkangst og fremdeles føler på angst vil vi også anbefale deg å snakke med noen om dette. Du kan snakke med legen som skrev ut medikamentene og be ham henvise deg til psykolog eller andre passende tilbud i kommunen.
En del mennesker som har brukt (og sluttet med) benzodiazepiner, har også hatt nytte av NADA-akupunktur. NADA-programmet ble bl.a. utviklet med tanke for å lindre alle de fysiske og psykiske plagene i nedtrappingen av medisiner, for eksempel benzodiazepiner. Behandlingen er meget enkel, man setter nålene bare i ørene. Det er mange som tilbyr dette rundt om i Norge og du kan sjekke ut tilbudet der du bor på hjemmesidene til NADA Norge.