Alkoholproblemer – far

Pappa drikker ganske ofte, men det er bare øl (mest i helgene). Er ikke redd han og vet at han aldri vil gjøre meg noe, men i det siste så har fått opp øynene om at han kan unulig ha det så bra. Han er bare hjemme om ikke han er på jobb, han har ingen venner utenfor familien. Jeg er jo lei meg for at han har det sånn, men får dårlig samvittighet når jeg blir trist av det. Det handler jo liksom ikke om meg. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Kvinne, 17 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er bra at faren din «aldri vil gjøre deg noe», men følelsesmessig er det allikevel tøft å være i din situasjon. Og han selv har det kanskje ikke så enkelt. Men det er viktig å huske at din far er selv ansvarlig for å be om hjelp dersom han har problemer. Du hverken kan eller skal rydde opp i det. Det som kanskje vil være mest nyttig for din del, er å diskutere dette med noen som har opplevd det samme og/eller som kan mye om alkoholrelaterte utfordringer.
Snakker du med noen om dette, kan de kanskje også gi deg noen tips om hva du kan snakke med faren din om og hvordan du ev. kan støtte ham dersom han har det vanskelig. Det kan man godt gjøre uten å føle at «det er mitt ansvar å sørge for at han får det bedre».
Se på denne artikkelen på Ung.no og få tips der. Ta ev. også kontakt med en av disse: