Alkoholproblem?

Kjæresten min har drukket omtrent hver dag i flere år, det som er med han er at han aldri drikker seg full. Men han MÅ drikke minimum 2 øl, hvis jeg ikke hadde holdt han i tøylene vil jeg tro han hadde drukket 4-6 for dagen (det gjorde han også en periode). Jeg har prøvd alt føler jeg. I begynnelsen ble jeg ofte lei meg og følte jeg ikke var god nok, at han måtte drikke for å slappe helt av. Men i det siste har jeg bare blitt sur, og føler han syns det er verdt det. Tilslutt kontaktet jeg moren hans og da ble det snudd om på ting, trodde jeg. Det gikk en drøy mnd uten at han drakk en dråpe. Men så hadde han med seg sprit hjem fra et julebord. Og disse flaskene er nå snart tomme. Det vil si, jeg tror han har tatt seg en liten dram her og der. Det jeg lurer på er om jeg overreagerer? Fordi han sier at dette ikke er noe stress, det går fint an å drikke litt i ukedagene uten å ha et problem.

Kvinne, 27 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du spør om du overreagerer fordi kjæresten din drikker hver dag, og nå kanskje også drikker bak ryggen din. Hva som er en riktig reaksjon og hva som er å overreagere når det gjelder bruk, kan være vanskelig å si. Det vi vet er at det i mange parforhold forhandles om hva som er et akseptabelt bruk av alkohol/rusmidler. Det viktigste i en slik situasjon er at du kjenner på dine egne grenser, og at du tør å sette dem. Når det gjelder om det går an å drikke litt i ukedagene uten å ha et problem vil det også variere, og helt klart avhenge av mengde.
NHI har utviklet en test som kan brukes for å sjekke om en person drikker for mye som du finner her. Men husk, uansett kjærestens skår på testen er du som sagt i din fulle rett til å sette dine egne grenser for hva som er ett greit forbruk for deg. Har dere det greit på andre måter, men alkoholbruken hans setter forholdet i fare, kan søke inn til parterapi hos en psykolog eller annen terapeut. Har dere omsorg for barn kan dere oppsøke familievernkontor i kommunen der dere bor.