Alkohol i Tyskland

Hei, skal en tur til Berlin i vinterferien. Vet det er 16 års grense for å kjøpe alkohol, opp til en bestemt prosent. Kan jeg da kjøpe med meg alkohol å ta med meg i kofferten hjem? Og kan jeg bli servert alkohol på utesteder der?

Kvinne, 16 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Kan jeg da kjøpe med meg alkohol å ta med meg i kofferten hjem?
Nei. For å innføre alkoholholdige drikkevarer til Norge må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år. Du kan lese mer om tollkvotene her.
Og kan jeg bli servert alkohol på utesteder der?
I utgangspunktet burde det da gå greit for deg å kjøpe en øl/vin på en pub der, men vær klar over at det kan være egne aldersgrenser for å komme inn på de forskjellige stedene. Husk også på at dine foresatte (om de er der) kan nekte deg å drikke hvis de mener det er best. De bestemmer over deg fram til du er 18 år – selv om dere er i Tyskland.
God tur!